Wat betekent aansprakelijkheid als ICT Freelancer?
Iedereen maakt wel eens een fout. Als je schade berokkent in je privésfeer, dan zal je familiale verzekering daar meestal voor opdraaien. Ook tijdens de werkuren kan onvoorzichtigheid leiden tot schade. Als freelance ICT-professional kan je klant – of de klant van je klant – een schadevergoeding eisen. Met de gepaste verzekering zorg je ervoor dat je daar niet zelf voor opdraait.
- De meeste fouten die ICT-professionals maken zijn intellectueel van aard, zoals een bug in een stuk software. Als denkfouten leiden tot financiële schade spreken we over beroepsaansprakelijkheid.
- Maar soms is de oorzaak een kleine onhandigheid en liet je bijvoorbeeld een server uit je handen glippen of stootte je een glas water om. In die gevallen heb je nood aan een klassieke verzekering B.A. uitbating.
Onze verzekering dekt je in tegen zowel intellectuele fouten als ongelukjes door onhandigheid.
Contractueel verplicht?
Als zelfstandig ICT’er bevind je je vaak in een ‘David-tegen-Goliath’-klantenrelatie. De klant verplicht je meestal contractueel en eenzijdig tot een verzekering. Ga dat maar even na in jouw samenwerkingsovereenkomst.
Als je niet over een verzekering beschikt dan ga je dus contractueel in de fout.