Onder de microscoop: 4 mythes rond ICT-beroepsaansprakelijkheid

Geschreven op 14/03/2015 11:27 door Steven Uyttersprot 0 reacties 

Er bestaan heel wat mythes rond de aansprakelijkheid van ICT-bedrijven en Tech Startups. Sommige daarvan zijn waar, andere helemaal niet. We leggen 4 hardnekkige mythes onder onze microscoop:

Mythe 1: “Intellectual Property claims zijn onverzekerbaar”

In de regel sluiten heel wat verzekeraars claims rond schending van intellectuele eigendomsrechten uit. Voor een inbreuk op een patent of octrooi is er effectief geen dekking mogelijk. Het tegendeel is waar voor een inbreuk op (software) auteursrechten. Op vlak van auteursrechten zijn onopzettelijke inbreuken wel degelijk perfect verzekerbaar.

Mythe 2: “Als ik in de USA zaken doe, heb ik geen dekking in mijn Belgische polis”

Elke ICT-polis op de markt voorziet standaard een uitsluiting voor USA-gerelateerde claims. Toch kan je deze uitsluiting bij een aantal verzekeraars geheel of gedeeltelijk laten schrappen. Veel hangt af van de manier waarop je daar zaken doet: heb je ter plaatse een vestiging, werk je rechtstreeks of via een verdeler, enz... Je moet het trouwens niet zo ver zoeken: van zodra je een vestiging hebt in Nederland, moet je al rekening houden met de lokale werkgeversaansprakelijkheid.

Mythe 3: “Als we onze SLA's niet halen, zal onze polis beroepsaansprakelijkheid ons wel indekken”

Toegegeven: als ik voor het eerst IT-verzekeringen begon te bestuderen, ging ik er zelf ook van uit dat dit gecoverd werd door de klassieke polissen. 2 jaar later weet ik dat verzekeraars absoluut niet houden van resultaatverbintenissen en dus ook niet van SLA's. In de polisvoorwaarden die we bij Certibit zelf ontwikkeld hebben, is dit mee opgenomen, maar standaard voorzien alle verzekeraars hierop een uitsluiting. Iets wat we altijd meenemen in onze verzekeringsaudits.

Mythe 4: “In mijn polis zit rechtsbijstand dus alle advocatenkosten worden sowieso terugbetaald”

Weet dat de rechtsbijstand als aanvulling op een verzekering beroepsaansprakelijkheid altijd heel beperkt is qua inhoud. Contractuele geschillen met leveranciers of klanten worden bv. nooit verzekerd. Heb je hier wel nood aan, contacteer ons dan.

Conclusie

Je bedrijf optimaal indekken tegen schadeclaims is geen 'walk in the park'. Het vraagt ook veel van je verzekeraar: begrijpen wat je precies doet, begrijpen wat je polis daarover zegt en die twee matchen met voorwaarden op maat. Een 5e en zeer hardnekkige mythe is misschien wel: "onze verzekering zal wel in orde zijn". Wil je dat voor jouw bedrijf laten nakijken, contacteer ons dan voor een gratis screening

Vond je deze tip interessant?

Ontvang mijn tips gratis in je mailbox

Lees meer over: , , , , , , , ,

Reageer op dit artikel

Wordt niet weergegeven op de website.